"75 % av användarna rullar aldrig förbi den första sidan med sökresultat."
"88 % av konsumenterna litar lika mycket på onlinerecensioner som personliga rekommendationer för lokala företag."
On-page SEO handlar om ditt innehåll, däribland vilka sökord du riktar in dig på och var du placerar dem. Syftet är att skapa bra och användbart innehåll av hög kvalitet. Vi ser också till att både användare och sökmotorer kan förstå innehållet och att du ger en bra användarupplevelse. Vi kan hjälpa dig oavsett om du behöver hjälp med att skapa innehåll eller bara göra det du redan har mer effektivt.
On-page SEO implementeras, som namnet antyder, direkt på din webbplats.
Det övergripande målet med alla dina SEO-insatser är att förbättra din position i sökresultaten och öka den organiska söktrafiken (icke-betalda sökresultat), men SEO på sidan kommer att utföras på din webbplats och vara synlig för dina tittare. Därför måste vi också ge en bra användarupplevelse.
Här finns det flera komponenter att ta itu med som är avgörande för att förbättra din ranking i sökresultaten:
Det finns inget viktigare än att producera innehåll av hög kvalitet. Ställ dig själv dessa frågor när du utvärderar eller uppdaterar din webbplats:
- Är innehållet användbart för den målgrupp du försöker locka?
- Är materialet originellt eller kan man hitta samma eller bättre innehåll någon annanstans?
- välskrivet och strukturerat i en logisk ordning med lämpliga rubriktaggar (H1, H2, H3, ...)
Titeltaggen är ett viktigt HTML-element som anger för sökmotorerna vad din webbplats handlar om.
Metabeskrivningar i sig är inte en rankingfaktor, men de kan definitivt hjälpa till med klickfrekvensen, som är en rankingfaktor. Sökord visas i fet stil i metabeskrivningarna i sökresultaten.
Den här chrome extension från Detailed gör det väldigt enkelt att kontrollera rubriktaggar.
Det är mycket viktigt att använda relevanta nyckelord i ditt innehåll, dina titeltaggar och metabeskrivningar (men inte för mycket, för då kan du bli straffad!). För att lyckas med sökordsanalysen måste man inte bara veta vad människor söker efter, utan också deras sökintention. Det är bra att alltid plugga in dina sökord i en sökmotor (på en stationär dator och en mobil) för att se vilka resultat som kommer upp. De är inte alltid vad du förväntar dig.
Att länka internt är inte bara en SEO-taktik; det är en omfattande strategi som gynnar både webbplatsens användarupplevelse och dess prestanda i sökmotorresultaten. Genom att implementera interna länkar på ett genomtänkt sätt väver du i princip ett nätverk på din webbplats som kan leda till förbättrat användarengagemang, bättre webbplatsstruktur och i slutändan högre rankning i sökmotorresultaten.
På de flesta områden görs fler sökningar på mobila enheter än på stationära datorer, så det är viktigt att din webbplats är mobilvänlig och har responsiv design (vilket innebär att webbplatsen återges på ett bra sätt och är användarvänlig oavsett skärmstorlek eller upplösning). Det är begripligt att mobilvänlighet är en rankningsfaktor.
Det har gång på gång visat sig att sidor som laddas snabbare i allmänhet rankas bättre än långsamma sidor och dessutom vet vi att Googles Core Web Vitals initiativ är en rankingfaktor. Optimera dina bilder och din kod och använd en CDN om det behövs.
Här är en bra webbplats för att testa din hastighet.
Det finns faktiskt flera sätt som användarupplevelse och
sökresultat hänger ihop.
För att bara nämna några få:
Lampo